Citronkyckling med persilja

Jag lagade en ny maträtt idag. Nu när jag är mammaledig och är tvungen att laga mat varje dag (förut fick jag ju mat på jobbet) tänkte jag att jag skulle testa lite nya rätter. Det kan ju vara kul att äta något annat än spaghetti och köttfärs eller korvstroganoff :-) 

Idag blev det citronkyckling med persilja! Det var inte speciellt svårt med ändå så pass gott att man skulle kunna ha det som "bjudrätt". Se så gott!

Ingredienser

4 kycklingfiléer
Margarin eller olja att steka i
1 msk honung
1/2lime eller 1/4citron
1krm svartpeppar
1tsk salt
1,5dl varmt vatten
2dl kokvattnet créme fraiche
1 hönsbuljongtärning 
1 tsk kinesisksoya
hackad persilja

Skiva kycklingfiléerna och stek ungefär fem minuter på varje sida. Lägg över i en stor stekpanna eller stor kastrull som jag fick göra. Huvudsaken är att det finns tillhörande lock. Krydda med salt och peppar. Ta en potatisskalare och skär bort tunna skivor från citronskalet/limeskalet, det vita ska inte förlösa med. Lägg i skivorna bland kycklingen och pressa över saften från citronen/limen.

Blanda vatten,buljongtärning,honung, soya och créme fraiche. Häll allt över kycklingen och låt puttra under lock i 7-8 min. Strö över den hackade persiljan.

Servera med ris och en sallad du gillar. Fetaost passade jätte bra till!



Kommentera här: