Livshjulet

Bloggen har blivit åtsidosatt den här månaden eftersom jag har ont i magen för att min föräldraledighet snart är slut. Den ångesten...
 
När man är föräldrar ledig så hinner man tänka mycket. Och ett barn rikare och en förälder fattigare så förstår jag verkligen vikten av att ta vara på tiden. Den tiden vi har är väldigt dyrbar och vi bör se till att den blir så meningsfull som möjligt. Livet ska förgyllas med saker som är meningsfulla för oss. Det är ju det som är meningen med livet. När man är föräldraledig är det inte speciellt svårt att känna en meningsfull tillvaro eftersom tiden spenderas med familj och vänner och man fritt väljer vad man fyller sina dagar med. Ja okej ibland känner man sig som en städerska/kock mm men ni fattar. Och självklart finns det dagar som föräldraledig när man är helt knäckt, utsliten och stressad men över lag menar jag.
 
 Min hjärna har gått på högvarv. Jag har funderat på livshjulet. Det har jag visserligen funderat på under hela min föräldraledighet men extra mycket just nu.
 
Livshjulet innehåller ju åtta delar. För att ha en bra balans i livet så bör man känna att man kan sätta ett ganska högt betyg på alla åtta delarna.
 
1. Kärlek
Den här punken behöver inte innehålla ett giftemål och en passionerad vardag för att få ett bra betyg. För det kanske är så att man är nöjd med att vara själv och då är det bra med det.
 
2. Familj och vänner
Har vi tillräckligt med tid att lägga på familj och vänner? Har man rätt vänner? Har vi goda relationer till familj och vänner eller finns det något som ligger och gnager kanske? Är vi bara vänner för att vi alltid har varit det? Finns det någon ny typ av vän jag behöver? Det är frågor man kan ställa sig när man ser över den delen.
 
3. Ekonomi
Det är så klart olika hur vi ser på ekonomi. Somliga kanske är nöjda med att överleva ekonomiskt. Alltså att man har råd med mat och tak över huvudet, det går runt helt enkelt. Självklart ska man vra nöjd med det men jag skulle inte ge den situationen 10/10 poäng. För mig är en bra ekonomi när man kan göra vad man känner för utan att fundera på om man har råd. Vill man åka på semester så gör man det. Och givetvis ingår ett mycket bra sparande i en god ekonomi. Men det är bara min syn på saken.
 
4. Jobb och karriär
Så mycket tid som spenderas på arbetet och eventuellt tillsammans med kollegor så är det väldigt viktigt för vårt välmående att vi har ett intressant och stimulerande jobb och givetvis trevliga kollegor. Att vakna varje morgon och känna lite ångest över att man MÅSTE gå till jobbet är ju bara så fel. Vill man inte gå till jobbet så tror jag att man har fel jobb. Det ska kännas roligt att gå till jobbet. Man ska känna passion för det man gör. Det är åtminstone bra om det finns en liten glöd. 
 
5. Hälsa, kost och motion 
Psykisk hälsa och fysisk hälsa. Hur mår vi i kropp och knopp igentligen? Det är viktigt att stanna upp och känna efter ibland så att man inte missar någon viktig signal från kroppen. Vad det gäller motion så tror jag att de flesta av oss behöver motionera mera. Så viktigt!
 
6. Personlig utveckling
Alltid finns det väl något sätt att utvecklas på. Vi mår bra av att utvecklas och växa.
 
7.Boende
 Det tar på krafterna att bo på ett halvdant ställe som man bara bor på i brist på annat. Vi behöver trivas i våra hem. Man ska komma hem och känna att det är underbart tycker jag. Jag gillar det där utrycket Mitt hem är min borg.
 
8. Fritid
Vad man väljer att göra med sin fritid är upp till var och en. Somliga vill syssla med en hobby andra vill bara vara, huvudsaken är att det känns meningsfullt för gemene man. Många har nog för lite fritid.
 
 Balansen i livshjulet är ju superviktigt. Om du har en jätte bra ekonomim, ett fantastiskt boende och en underbar partner men hatar ditt jobb så är livshjulet i obalans. Då mår du inte 100% bra och får inte ut det mesta möjliga av livet.
 
 Jag vet precis vart obalanserna i mitt livshjul ligger och jag är egentligen jäkligt medveten om vad jag borde göra för att få ordning på balansen. Men det sitter en käpp i mitt livshjul och jag är oförmögen att göra några förändringar förens jag fått bort den käppen. Man skulle kunna säga att käppen sitter fast mellan Hälsa och Personlig utveckling. Jag ska göra allt jag kan för att få bort den men det är lättare sagt än gjort.
 
 
1 annika:

skriven

Kloka tankar! Men inte så roligt att gå omkring med ont i magen för att föräldraledigheten går mot sitt slut...
Hoppas i allafall att du får ett bra avslut på det gamla året och att det nya bjuder på mängder av kärlek, roligheter och stilla ro!

Svar: Hoppas att du också fick ett bra slut och att du får ett riktigt härligt 2016! Kram
Bintan

Kommentera här: