Pojkkläder, flickkläder eller könsneutralt?

Letar efter vårjacka till Jaxon med det finns inte så mycket pojkjackor. Inte så många coola i alla fall. Jag väljer mellan dessa fyra.
 
En ide hade varit att starta en internetbutik som BARA sålde massor av typiska pojkkläder och inga flickkläder. Ja jag tycker faktiskt det för det finns så mycket tjejkläder så det räcker och blir över. Och ja jag vet att man kanske inte ska hålla på och tycka att saker är pojkiga eller flickiga och att många tycker att det bara ska finnas en barnavdelning med kläder för hen. Men nu tycker jag att kläder ofta är pojkiga och flickiga. Och jag vill ha typiska pojkkläder till min kille, jag kommer inte att gå in på flickavdelningen och leta efter kläder till honom.
 
Betyder det att jag formar honom på något dåligt sätt? Det slog mig nu... Säger jag till honom att man måste vara grabbig genom att jag gör så här? Nä det tror jag nog inte. Jag är ju en förnuftig person med goda värderingar så han kommer ju förstå att man får vara som man vill och att man inte alls måste vara grabbig. Och han kommer definitivt att få lära sig allas lika värde oavsett om man är pojke eller flicka och oavsett vad man har för kläder osv. Det är väl ändå det som är det viktiga? Jag fortsätter köpa grabbiga kläder till Jaxon eftersom jag har väldigt svårt att tro att han tar skada av det. Däremot så köper jag rätt och slätt om andra vill handla mera genusetiskt (passar det ordet in där?) till sina barn. 
 
Är det någon som har något vettigt att säga om det här med könsneutrala kläder? Eller huruvida man fullständigt bör skita i om kläder är pojkiga eller flickiga? Åsikter?
 
1 purposes.blogg.se:

skriven

håller med om att det finns mycket typiska tjejkläder, rosa och blommiga och grejer. Borde finns lite större utbud gällande pojkkläder. Dock tycker jag att utbudet även borde öka bland könsneutrala barnkläder :)

Gällande det där med könsneutrala kläder. Alltså om jag hade en sån skulle jag inte ta på honom klänning. Hade jag en dotter skulle jag inte klä på henne kalsonger. Men jag skulle önska att det fanns mer tjejkläder, som var tuffa och inte bara sött och gulligt. Och jag skulle vilja ha lite mer klänningar som har färger som inte är rosa eller rött. Detsamma gäller killars kläder.

Så i den frågan verkar vi ha olika ståndpunkt ^^

Svar: Ja fast jag kan nog ändå hålla med dig om att alla tjejkläder inte behöver vara rosa. Alltså dom kan ju göra lite "tuffa" tjejkläder oxå. 👍😊
Bintan

Kommentera här: