Att vara introvert

Ordet introvert har dykt upp i min tillvaro väldigt ofta den senaste tiden. Ett ord som jag bara hört enstaka gånger tidigare. Varför vet jag inte.
 
Jag håller på att läsa en bok om socialångest. Inte för att jag lider av socialfobi eller så men jag vill fördjupa mig lite i varför jag reagerar på olika sätt i olika sociala situationer. Och så dök ordet INTROVERT upp igen. Det är ett ord jag aldrig riktigt förstått vad det betyder. Men nu förstår jag att introvert är precis vad jag är.
 
Jag är typen av person som inte får energi av att vara i sociala sammanhang. Jag får energi av att vara ensam. Visst kan jag få energi av positiva och glada människor men rent generellt så blir jag alltid väldigt trött efter att ha varit social. Det kan räcka att jag är social över en fika med någon i typ två timmar så kan jag vara helt utsugen på energi efteråt. Och det här handlar absolut inte om att personen jag fikat med är en energitjuv utan det handlar bara om att vara social helt enkelt är väldigt energikrävande för mig.
 
Efter jobbet så var jag inte jätte sugen på att träffa folk över en fika och vara social igen. Inte för att jag var vanligt trött som vill alla är när vi jobbat utan för att då hade jag redan fått min sociala dos. 
 
Precis som alla andra så har jag naturligtvis ett behov av att vara social och jag kan absolut tycka att en social aktivitet är jätte rolig. Men jag blir utmattad och behöver vara ensam efteråt för att samla ny energi. När jag varit ensam och fyllt på med energi så kan jag umgås igen.
 
Just den här biten är väl egentlige inget stort problem. Det enda jag behöver göra är att inte utsätta mig för mer socialt än jag orkar. Och jag har verkligen inte ont av att vara ensam. MEN jag känner mig ofta tråkig och kan lätt få dåligt samvete för att jag inte orkar umgås jätte ofta. Det finns många människor jag tycker om och vill umgås mer med men den sociala energin räcker inte riktigt. Dock har jag aldig umgåtts så mycket som jag gjort det senaste året men det är ju bara för att jag inte jobbat och inte fått den sociala biten därifrån.
 
Andra drag för introverta personer
*Föredrar djupa samtal framför småprat
*God framförhållning är viktigt så att personen kan förbereda sig
*Blir obekväm av att stå i centrum
*Blir väldigt trött av att träffa nya människor
*Under ytan finns ofta många känslor som inte alls syns utåt
*Uttrycker sig bäst i skrift
*Fungerar sämmre under stress
*Tänker först, pratar sen
*Vill "arbeta" ostört, oavbrutet och koncentrerat.
 
 
Alltså det här är jätte intessant att läsa om. Jag älskar att få bättre förståelse för mig själv. Nu förstår jag ju att jag inte är jätte konstig egentligen. Jag är bara introvert och det är det många som är. Och det är helt okej :-) Fast i en del situationer kan jag önska att jag vore en sån där extovert typ istället. En sån som gärna står i centum och älskar sociala tillställningar.
 
På nått vis så känns det som att normen säger att man ska vara extrovert. Jag får också för mig att extroverta personer är mer omtyckta. Fast nu skulle jag ju iofs sluta bry mig så mycket om vad andra tycker.
 
 
Är ni introverta, extroverta eller kanske ambiverta (en blandning av extrovert och introvert)?
 
 
 
1 Mirre :

skriven

Ja men så är nog jag oxå då jag tänker efter, jag älskar att vara hemma här finns min energi och jag har på ett sätt krav på mig då jag är bland folk att jag måste prata hela tiden, sedan känner jag mig obkväm då man känner sig iakttagelser från fler människor, vill inte bli för tittad på eller vad man säger

2 Annika:

skriven

Jag är nog introvert ibland, då njuuuter jag av att vara själv, liksom vilar i mitt eget sällskap. Ibland är det tvärtom - då älskar jag att vara i sociala sammanhang.

3 Erika:

skriven

Ja vad kul att läsa om. Jag skulle nog säg att jag är lite sådär också, halvt i alla fall!

Kommentera här: