Finns det hopp?

Jag vet att det inte är speciellt roligt att läsa om rasism men jag känner att det är så viktigt så jag kommer att skriva om det i alla fall. Jag har så mycket att säga om den saken så jag kommer dela upp det i flera olika inlägg som kommer allt eftersom.
 
Facebook hatet
Vi kan börja med det här med Facebook. Under en längre tid har jag irriterat mig på människor som delar hat och rasistiska statusuppdateringar eller artiklar. Den senaste tiden har det kännts som att det eskalerat. Den ena delningen värre än den andra. När jag läste vad folk skrev så tappade jag ärligt talat hoppet för mänskligheten.
 
Jag kände bara att jag orkar inte med allt hat i mitt facebookflöde. För mig är det oerhört provocerande med människor som tycker att en människas värde sitter i etnicitet. Jag kunde inte låta det gå obemärkt förbi och bara sitta här och låtsas som att det regnade. Så jag skrev en ganska lång statusuppdatering om hur jag ser på hatet och rasismen som sprids på Facebook och att jag kommer ta bort de personerna som delar rasistiska inlägg och att man kan plocka bort mig som vän om man inte tycker att alla människor har lika värde pga hudfärg eller religion. Ja något i den stilen fast mycket längre.
 
 
En person har hittills plockat bort mig. Jag har inte plockat bort någon ännu. Jag har väntat på att osmakliga artiklar som antyder att människor med fel etnicitet har ett mindervärde ska dyka upp, för att sedan plocka bort personerna som lägger upp detta. Men mitt facebookflöde är ganska trevligt just nu. Otroligt! Det kan givetvis bara vara en tillfällighet men ändå :-)
 
Jag förväntade mig aldrig att någon skulle bry sig om vad jag skrev.
Jag skrev för att jag hade ett stort behov att att tala om att jag inte tycker att det dom håller på med är okej, tala om att dom gör mig ledsen och upprörd. Jag skev för att jag ville få sagt mitt helt enkelt. 
 
Men om jag så mycket som lyckades så ett litet litet frö hos en enda människa och fick den personen att tänka till så blir jag oerhört glad. Då finns det ju hopp trots allt. <3
1 MADDISENJ.SE:

skriven

Bra inlägg tjejen. Jag blir mörkrädd när man läser och hör hur folk resonerar kring detta. Vart är vår värld på väg?

2 Sandra:

skriven

Håller helt med dig! Vi kommer ingenstans med allt hat & fördomar. Jag blir rädd över vad som ska ske i världen. Vi måste hålla samman trots våra olika åsikter & tankar. Älska varandra trots olika bakgrund!

Kommentera här: