Morgans mission

Varje dag går 60 000 barn till skolan och har ont i magen pga mobbning och kränkningar. Varje år tar 45 barn livet av sig pga mobbning. Det är oerhört skrämmande siffror och då är ändå Sverige ett av världens bästa länder när det gäller att jobba för att motverka mobbning.
 
Mitt absoluta favorit program är Morgans Mission som går på SVT. Morgan Alling har en mission att motverka mobbning. Han åker till en skola och väljer ut en klass ("problem klass") där mobbning och kränkningar förekommer. Under flera veckor jobbar Morgan med klass 8C från Norreportskolan i Ystad. Han jobbar med att bryta dåliga mönster som finns i klassen. Eleverna är otrevliga mot varandra, kallar varandra för elaka saker, skrattar åt varandra och fryser ut.
 
 
Morgan pratar, pratar och pratar med eleverna, de får göra olika övningar och lyssna på personer som varit mobbade och personer som mobbat. Några elever får även träffa en familj vars familjemedlem tog sitt liv för att hon inte stod ut med att vara mobbad.
 
Morgan vill få eleverna att vakna och förstå vad mobbning kan ha för konsekvenser och han vill få dom att förstå att en stark person inte kränker andra människor utan att en stark person säger ifrån och står upp för de som är svagare.
 
Det här programmet är så himla bra alltså. Jag kan inte titta på Morgans Mission utan att börja gråta. Jag gråter för att det är så fruktansvärt hemskt att se de barn som blir kränkta eller lämnade utanför gemenskapen. Sen gråter jag för att det är så fint när man får se hur eleverna förändras. Det allra fianste är när man får se en tjej som varit utanför, tyst och tillbakadragen, hur hon skiner upp och blir som en helt ny person när de andra tjejerna låter henne vara med.
 
 
Jag hoppas av hela mitt hjärta att varenda rektor i hela Sverige ser på det här programmet. Varje skola borde ta in en person som enbart jobbar med att motverka mobbning och kränkningar. En Morgan på varje skola! Jag vet att lärare redan jobbar med att motverka mobbning och att skolan har en hanldlingsplan vid mobbning. De är säkert jätte duktiga och gör förmodligen så gott de kan. Men det räcker ju inte. 45 barn är 45 barn för mycket. Om det så är 1 barn som tar livet av sig så anser jag att vi misslyckats. Då har man ju antingen inte sett det barnet tillräckligt eller så har man sett men inte gjort tillräckligt. Någonstans brister det ju. Sen är det förstårs så att mycket mobbning sker på sociala medier och det kankse ingen vuxen ser.
 
En Morgan på varje skola så kan jag garantera att talen 60 000 och 43 minskar. Det borde vara en självklarhet att mer görs. INGET BARN SKA GÅ TILL SKOLAN MED MAGONT.
 
Jag förstår att man inte kan lägga allt ansvar på skolan. Givetvis måste föräldrarna tydligt förklara för sina barn att man ska vara en bra kompis, stå upp för de utsatta och att alla människor är lika mycket värda. Och så klart föregå med gott exempel.
 
Har ni inte sett Morgans Mission ännu så gör det. Underbart program, underbar Morgan och en underbar klass. Det här ämnet är SÅ viktigt. Mobbning och kränkningar skadar barn ända in i själen. Skadorna blir ofta så stora att barnet får leva med trasig själ även som vuxen. Varje år skadas 45 själar så mycket att de känner att döden är enda utvägen.
 
Nu känner jag bara att jag vill vara kompis med alla utstötta, liten som stor. Ingen ska behöva vara ensam och ledsen. Ingen!
 
 

Kommentera här: