Rasistiska hatsajter

Jag börjar med att skriva att jag ALDRIG försvarar våldsbrott eller brott överhuvudtaget för den delen. Ett hemskt brott är alltid lika hemsk oavsett vem som begått brottet. Behöver jag ens förklara att jag tycker det? Nä kanske inte.
 
Jag tänkte skriva vad jag tycker om delningar på Facebook från rasistiska hatsajter. Då syftar jag på sajter som Fria tider, Exponerat, Realisten och Avpixlat. Där hängs invandrare som begått brott ut, ofta muslimer. Det skrivs om lite annat också men det handlar ALLTID om invandrare (i negativ bemärkelse). Jag har väldigt svårt att tro att en vuxen person inte förstår budskapet på dessa sajter. ALLA vet vid det här laget att personerna bakom sajterna bara har ETT budskap. Det går inte att gå in på tex Avpixlat och inte förstå att det är en en högerextrem rasistisk hatsajt. Det går inte att komma undan och säga att man inte alls tycker att det är rasism. Herregud! Det krävs EN hjärncell för att förstå det...
 
Syftet med alla deras artiklar är (som ALLA redan vet) att sprida hat och skräck mot människor med "fel" religon, hudfärg och ursprung. 
 
Man måste ju oxå förstå att man inte kan ta allt de skriver på allvar. Att tro på allt som Fria Tider skriver är ungefär lika dumt som att tro att allt Hänt Extra skriver är sant, fast värre. Det finns många exempel på felaktig fakta eller rent av lögner som dessa sajter gjort artiklar om. Ta tex den svenske lille pojken som fått ögonen sönder skurna av en muslimsk man. Mannen var tydligen arg för att pojken hade blå ögon. Den här artikeln med tillhörande bild på pojke med stygn runt ögonen delades flitigt i mitt Facebookflöde för ett tag sen. Det var bara det att det här var bluff. Pojken på bilden var en flicka från ett helt annat land som blivit attackerad av en hund. Ni förstår ju vart ribban för trovärdighet ligger på sajterna.
 
Om man flitigt delar artiklar från tex Fria Tider så antar jag att man oxå läst ett och annat kommentarsfält till deras artiklar. Jag kan säga att jag blir mörkrädd när jag läst där. Jag skulle inte vilja bli lämnad ensam med de personerna som skriver där om man säger så. 
 
Nä det är för mig fullkomligt obegripligt hur vuxna människor kan hjälpa till med spridningen av deras fruktansvärda budskap. Det här kanske låter hårt, men jag anser att en måttligt intelligent vuxen inte delar artiklar från rasistika hatsajter. Rätta mig gärna om ni tycker att jag har fel. Jag är på riktigt nyfiken på om andra tycker att jag har fel här :-) 
--------
Tråkig läsning kanske. Men jag känner ett behov av att skriva om rasism. Nu får ju inte jag sånna här delningar i mitt facebookflöde längre men det finns andra som får det. Och jag vill att det ska få ett STOPP. Tänk tre gånger extra innan ni gör en delning. 
 
1. Sprider jag hat med den här delningen? Svar ja --> Posta INTE
2. Står jag för budskapet i den här delningen? Svar nej ---> Posta INTE
3. Är innehållet rasistiskt? (Läs även mellan raderna). Svar ja --> Posta INTE
 
1 Cissi:

skriven

Tycker överlag att folk har tappat det när det gäller delningar av artiklar/efterlysningar/budskap på Facebook. I vilket fall i mitt flöde...mycket rasistiska artiklar eller rena påhopp och i kommentarsfälten kan man tydligen skriva precis vad som helst med argumentet "alltså jag är inte rasist, men..."
Är ju så att man blir rädd

Kommentera här: