Att hitta mod

Jag tänker på hur ofta jag väljer att inte göra saker för att jag inte vågar. Så många gånger i mitt liv jag avstått från saker för att jag är rädd för att misslyckas. Istället för att se en chans så ser jag ofta en risk. 
 
Men ingenting kan ju någonsin förändras om man aldrig vågar eller aldrig tar en chans. Vågar man så utvecklas man och utvecklas man så mår man bra. Jag vet bara inte vart jag ska hitta modet. Eller är det bara att kasta sig ut och ta varje chans? Nä det kan jag garantera er att jag inte kommer göra. 
 
 
En annan sak jag tänker på är hur mycket jag bryr mig om vad andra ska tycka om vad jag gör. Som att det är viktigare än vad jag själv tycker. Alltså inte att för att jag bryr mig om vad andra tycker om tillexempel mina åsikter, tycker jag nått så tycker jag så. Men mer att jag är rädd att "handla fel", trampa andra på tårna, göra andra besvikna eller arga. Jag tänker ofta att Kan jag verkligen göra si eller så utan att göra den eller den besviken. 
 
Det är oxå något jag borde sluta upp med. Inte för att man ska göra saker som gör andra människor ledsna så klart. Men man kanske ska tänka mer på vad man själv vill och lite mindre på hur andra människor ska reagera. Utan att för den delen bli en iskall bulldozer som inte bryr sig om andra. Ni fattar vad jag menar.
 
Idag har jag dragit ett och samma senario för FEM olika personer på olika platser. Ingen av personerna har alltså hört vad de andra gett mig för respons. Men alla har sagt samma sak. -Du måste tänka på vad du själv vill. Ja kanske är det så. Eller så kanske jag skulle sluta tänka överhuvudtaget. Jag tänker alldeles för mycket.
 
Är det här beteenden som känns igen kanske?
 
1 Jompen:

skriven

Är det något som får dig att utvecklas och må bra så go for it!

2 Skogsraah ☾:

skriven

Så bra av dig!

3 hjjonsson.blogg.se:

skriven

Vi är människor, det är okej att göra misstag, vi lär av det och vi blir mer modigare!

Kommentera här: