Män i grupp

Alltså när Göran berättade om den omtalade fotbollsmatchen Hammarby-AIK så trodde jag inte mina öron. Att en spelare från Hamarby ligger medvetslös på planen och rycker i benen och TUSENTALS AIK supportrar skriker -Låt han dö. Det måste ju vara helt tomt innanför pannbenet på dessa supportar.
 
 
Även om det här var något av det värsta jag hört så är det ju långt ifrån det enda som skrikits på fotbollsmatcher. Nu vill jag inte att ni tror att jag drar alla män och fotbollssupportrar över en och samma kant (de flesta män är bra). Men vi kan ju ändå konstatera att en gemensam nämnare för dessa vidriga beteenden är att de är just män. Det här är saker som aldrig skulle hänt om publiken bestod av 90% kvinnor. Varför är det så? Vad är det med män i grupp? Blir det för mycket testosteron för att de ska kunna hantera det? Ursäkta mig men visst är det osmakligt med män i grupp som står och skriker kränkande elakheter? Det är pinsamt, motbjudande och helt oförståeligt. Det hade givetvis varit lika osmakligt om det vore kvinnor men nu är ju det väldigt sällsynt att kvinnor står i grupp och skriker motbjudande saker.
 
Det finns garanterat de som tycker att sånt där hör till en fotbollsmatch. Men jag personligen tycker inte att det har någon som helst betydelse om du befinner dig på Ica, hemma, på jobbet, på stan eller på en fotbollsmatch, ja oavsett vart man befinner sig så behandlar man ju andra människor med respekt. 
 
Och alla barn då? Alla barn som älskar fotboll och vill gå på match och heja på sin idoler. Ska dom inte kunna gå på en match? Jag skulle aldrig låta mitt barn spendera tid på ett ställe där tusentals galna män står och skriker -Låt han dö, låt han dö, låt han dö...
 
Jag kan inte låta bli att fundera på om människor som skriker -Låt han dö har barn. Jag tänker på det där med att vara en god förebild.
 
Nä det här är riktigt illa tycker jag. Alla som skriker elaka saker på matcher borde få lämna området med omedelbar verkan och få böter.
 
Vad upprörd jag blev känner jag :-/
----------
Och glöm inte att jag INTE generaliserade alla män här. Jag vet så klart att de flesta män inte uppför sig på det här viset. Och jag vet att det finns galna kvinnor oxå.
 
 
 
 
 
 
 
 
1 Jompen:

skriven

Jag håller med dig fullt och fast! Otäckt är det och något måste ju ha gått snett när man kan hata någon så bara för att den spelar i ett lag man inte hejjar på.jag fattar påriktigt inte.

Svar: Nä eller hur. Man kan ju heja på sitt eget lag men man behöver väl inte hata motståndarlaget. Jag fattar inte!
Bintan

2 Ruth i Virginia:

skriven

Åh, fy fan! Kallar dom sej sportentusiaster?

3 Cissi:

skriven

Helt vidrigt och konstigt att det kan gå så långt att man tappar all form av medmänsklighet.

Svar: Exakt. Jag fattar inte hur man som människa kan låta det gå så långt. Någonstans måste man väl ändå känna att det är fel.
Bintan

4 Cecilia RockBabe Kärvegård:

skriven

Jag håller helt med dig och förstår att du blir upprörd. Det är som du säger att något konstigt händer med män i grupp.

Önskar dig en suverän kväll!

You Rock!!!

Svar: Tack! Detsamma till dig Cecilia :-)
Bintan

Kommentera här: