Säkerhet i bil

Herregud... Jag är en trafikfara... Ni vet en sån där man vill ge fingret och skrika JÄ*** IDIOT till.
 
I förrgår skulle jag göra en vänsterväng. Alltså jag står på en liten väg och ska köra ut på huvudleden i en vänstersväg. Kollar som vanligt att det inte kommer bilar från varken höger eller vänster (som man så klart gör) och så kör jag. När jag är mitt i vägen får jag tvärbromsa för att PLÖTSLIGT är det en bil där som kommir från höger. 
 
Jag fattade ingenting. Hur kunde jag missa den?! Jag måste vara helt slutkörd på energi tänkte jag. Jag gör inte den typen av misstag.
 
Och idag hände exakt samma sak. Ska göra en vänstersväng kollar ordentligt och kör. Och så bara från ingenstans kommer en bil från höger. Den här gången får jag istället gasa utav hel*ete för att inte krocka. Den ångesten var inte rolig. Det är ju mina barn som sitter på höger sida och hade fått smällen. Nu har jag utsatt dom för fara två gånger. Vilken jä*** mamma. På riktigt?! Hur är det möjligt? Jag har verkligen inte sett bilarna!
 
Och dom andra bilarna måste blivit SÅÅÅ arga på mig. Tro mig det hade jag oxå blivit.
 
Men jag vill ändå poängtera att jag INTE är slarvig i trafiken (uppenbarligen är du just det tänker ni nu). Jag kollar alltid noga och står ofta kvar irriterande länge innan jag kör ut just för att jag vill ha ett bra avstånd mellan mig och övrig trafik. 
 
Så slog det mig att det där babyskyddet och min position går inte ihop. Jag ser inte ordentligt ut genom höger ruta. Backspegeln på höger sida ser jag inte. Men även sikten ut genom rutan är faktiskt begränsad. Det där taket på babyskyddet och det stora handtaget skymmer. Googlade genast för att få reda på om detta är ett vanligt förekommande bekymmer och förstår att fler upplever samma sak.
 
Men många har ju sina barn där fram. Beror det på hur man själv sitter i förarsätet? Vart har ni babayskydd/bilbarnstolar? Och varför? Sitter dom fram/bak av praktiska skäl eller enbart ur säkerhetssnpunkt? 
 
Själv får jag nog tänka om. Man vill ju ha det så säkert som möjligt för de bästa man har. 
1 carolin:

skriven

Vilken fin bild :)

2 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare & doula ★:

skriven

Det är nog lätt att man någon gång råkat göra fel i trafiken, tror det händer oss alls.

Kommentera här: